Postup pri certifikácií
20. januára 2023 2024-01-17 21:59Postup pri certifikácií
Samotnej certifikácii predchádza rozhodnutie vrcholového manažmentu o zavedení systému manažérstva v organizácii. Následne organizácia sama, alebo v spolupráci s poradenskou spoločnosťou vytvorí, implementuje a zdokumentuje systém manažérstva. Potom sa rozhodne pre certifikačný orgán, ktorý v organizácii vykoná certifikačný audit. Ak organizácia spĺňa všetky kritéria, je jej udelený certifikát, ktorý potvrdzuje zhodu systému manažérstva organizácie s predmetnou normou.
Pri výbere certifikačného orgánu by mala organizácia brať do úvahy:
- rozsah akreditácie príslušného certifikačného orgánu,
- platnosť certifikátu (národná alebo medzinárodná platnosť),
- referencie,
- požiadavky dodávateľov.
Postup certifikácie
Postup certifikácie certifikačným orgánom PQM má nasledujúce 4 fázy:
Príprava na certifikáciu Samotnej certifikácii predchádzajú tieto kroky:
- Žiadosť o certifikáciu.
- Cenová ponuka – pripraví ju spoločnosť PQM, s.r.o. na základe vyplnenej žiadosti.
- Zmluva.
- Stanovenie termínu auditu.
- Návrh audítorskeho tímu.
- Stanovisko klienta k návrhu audítorskeho tímu.
- Menovanie vedúceho audítora a audítorského tímu.
Certifikačný audit prebieha na základe požiadaviek normy ISO/IEC 17021-1: 2015 v dvoch etapách. Minimálne časť prvej etapy a celá druhá etapa musí prebiehať v sídle preverovanej organizácie.
Prvá etapa auditu
Cieľom je, aby klient úplne pochopil systém manažérstva a jeho zásady. Mala by mať tieto zložky:
- Audit dokumentácie systému manažérstva klienta.
- Zhodnotenie podmienok a prostredia organizácie.
- Diskusia s pracovníkmi klienta.
- Preskúmanie pochopenia požiadaviek normy klientom.
- Informácie o rozsahu systému manažérstva, procesov a sídla ako aj súvisiacich právnych a štatutárnych aspektov.
- Dohoda o podrobnostiach druhej etapy a preskúmanie pridelených zdrojov.
- Predloženie zamerania plánu druhej etapy.
- Posúdenie plánovania a vykonávania interných auditov pripravenosti na druhú etapu.
Druhá etapa auditu
Cieľom je zhodnotiť zavedenie systému manažérstva klienta vrátane jeho efektívnosti. Mala by obsahovať tieto zložky:
- Informácie a dôkazy o zhode so všetkými požiadavkami príslušnej normy.
- Monitorovanie a meranie výkonnosti, podanie správy a preskúmanie v porovnaní so zámermi a cieľmi kľúčových činností.
- Zhoda systému s legislatívou.
- Prevádzkové riadenie procesov.
- Interné audit ovanie.
- Zodpovednosť manažmentu.
Činnosti po audite
- Audítor vypracuje dokumentáciu z auditu a zašle ju do PQM. Zároveň navrhne udelenie/ neudelenie certifikátu.
- Dokumentácia je preskúmaná pracovníkmi COMS PQM.
- Klientovi sú vystavené certifikáty.
- Certifikáty spolu s dokumentáciou sú zaslané klientovi po uhradení faktúry.
Dozorné audity
Certifikačný orgán vykonáva v preverovanej organizácii dozorné audity minimálne raz ročne počas celej doby platnosti certifikátu. Dozorný audit musí byť vykonaný do 12-tich mesiacov od posledného dňa druhej etapy certifikačného auditu.
Mimoriadné audity
Certifikačný orgán realizuje mimoriadne audity, ktoré sa konajú v súlade s normou ISO/IEC 17021-1: 2015 a sú riadené ako dozorné audity.
Mimoriadne audity sa môžu vykonať, ak klient požiada o rozšírenie certifikácie alebo ak COMS požiada klienta z dôvodu svedeckého posúdenia akreditačného orgánu. Ak má COMS podozrenie na porušovanie pravidiel a požiadaviek SM alebo boli vznesené sťažnosti voči klientovi,vedúci COMS PQM rozhodne taktiež o vykonaní mimoriadneho auditu. Podrobné informácie TU.